WARGA SCP

Isnin, Oktober 26, 2015

USA 2015 PART 4 : PAK BERAHIM PUN NAK IKUT SAMA

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

Aku belum muktamadkan  lagi secara lengkap  mana kami nak singgah, mana kami nak bermalam nanti selama kami berada di sana nanti untuk minggu yang ke dua, ketiga dan seterusnya. Yang pasti minggu pertama nanti insyallah dah dalam perancangan yang kami akan meranjau dan meneroka kota Boston(Masachusetts) , Providence (Rhode Island) dan akan ke New York City (New York) rasanya . Tu pun rasanya dah makan hampir seminggu. 
 
2012 ranjau sebelak kiri
2015 ranjau sebelah kanan
belah tengah tak tahu bila
Insyallah

Tapi yang hampir aku muktamadkan adalah apa yang akan aku bawak sebagai bekalan makanan tambahan semasa di sana nanti. Kebanyakkan hotel di sana lengkap . Fully equipped kitchen atau separuh lengkap . Tapi takda lah aku nak minta bini aku masak asam pedas hahaha

Karang mana nak cekau kepala mayong dengan daun kesom kat amerika ni hahaha

Jadi beg keramat aku dah mula aku penuhkan sikit2 demi kelangsungan kami di sana nanti sebagai tambahan. Breakfast tak payah fikir kerana dah termasuk dalam penginapan , cuma kena pilih dan makan yang halal dan boleh jelah.

Beg Keramat

Tapi yang penting untuk bekalan santapan tengahari nanti dalam perjalananan dari sebuah state ke sebuah state nanti di sana. Pasti sebelum checkout hotel paginya, dah siapkan bekalan makanan dan tapau serta nanti berhenti kat mana2 belah  tengahari nanti untuk makan dan mengadap Allah .


maggi cup tak puas makan

Kiranya "wajib ada" dalam stok adalah benda alah kat atas tu. Maggi mee senang di masak , enak di makan . Tu kira paling senang, mudah dan ringkas sebagai penyendal perut tatkala keroncong buat ana berbunyi nanti. 

Tapi masak maggi bodoh jelah, takde nak tumis-tumis pakai bawang weiii 



ni lah Pak Brahim yang nangis-nangis 
nak ikut

Kalau nak heavy sikit , maka kenalah berbaik-baik dengan Pak Brahim ni. Penyediaannya pun tak susah mana. Kalau guna microvave, potong sikit nanti kat hujung pek tu macam buat lubang dan panaskan selama 2 minit je . Kalau tak , boleh rendamkan dalam air panas dalam 8-10 minit . Kalau takda bekas nak rendam , nanti masa mandi pagi , buka je air panas kat bathtubs tu dan sama2 berendam sekali hahaha

Terkenang pengalaman aku masa kat Best Western Bercy, Paris dulu. Hotel2 sebelah europe ni sangat berbeza dari kat USA. Kat Europe kecik2 je biliknya dan sesetemgah pula kettel masak air pun tak disediakan walaupun tarafnya 3 star. Jadi malam tu perut lapo sangat . Stok maggi ada lagi, cuma macam mana nak rendam maggi pasal kettel tak disediakan dalam bilik. pengabis selamba je aku dengan kain pelikat gombang turun pi dapur restoran bawak maggi tu dalam kole dan mintak air panas . Tengok atas bawah mamat Peranchis tu kat aku hahaha








Yang ni juga aku tak lupa bawak . Cuma nanti perlu singgah Wallmart beli roti putih je. Roti kat sini mak datuk, aku pernah beli dulu punyalah besar gedabak isinya. Jadi bukak je tin , terus sapu dan isi je kat roti tu. 

Tapi mem aku suka dengan tortilla bread yang buat dari jagung tu kira rupanya macam capati . Aku tak boleh pegi dengan roti tu hehehe

Dalam kesejukan paling best pastinya secawan cappuccino atau secawan latte. Aku memang hantu nescafe , latte , cappuccino.

Setiap pagi sebelum keluar noreh, menjadi kelaziman bini aku sediakan satu mug nescafe dengan quaker oat. Kat Amerika, nak pekena cappuccino ni takde masalah . Starbucks melambak kat sini. Terdapat hampir 11,100 starbucks kat sini.

A Starbucks Cappuccino Grande, which is 16 ounces, costs only $3.65.





Macam biasa, satu beg untuk sedikit bekalan makanan di saat-saat yang memerlukan , tapi takdelah sampai nak bawak batu lesung sekali hahaha


OK, yang pasti beg keramat ni akan kosong bila balik.Setakat 6-7 buah handbag ni lepas .  Pada sesiapa yang terasa nak kirim handbag Coach ka, Kate Spade ka, DKNY ka, PM aku . Tapi kalau pesan air liur, faham2 jelah hehehe



opsssss 
Santan segera pun ikut
Maka bernasik lemak le kat kota New York





6 ulasan:

  1. Salam,
    Bestnya nak menjelajah USA, masih dalam angan-angan saya utk ke sana. Semoga dipermudahkan segala urusan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      Insyallah, moga Allah permudahkn kembara kami dan semua dibawah ehsan dan perlindungannya

      Padam
  2. Errr......serunding mana?
    Ikan bilis goreng boh kicap....peeerrrgghh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Serunding nti masak kat sana moksu hehehe

      Padam
  3. gambar tkde ... tk seronok nak tengok gambar tk boleh ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bapak pakai photobucket, bandwith yellek , tu yg foto tak keluar hehehe

      Padam