WARGA SCP

Isnin, Oktober 13, 2014

BELAJAR KOMPANG KAT PARIT

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH


Kalau suruh bebudak zaman IT ni sekarang main kompang, mau haram tak tahu . Tapi masa zaman aku dulu , ramai bebudak kampung yang pandai main kompang ni. Main kompang ni nampak mudah, "just kompang je " kompang tu , maka keluarlah bunyi "pang, pang,pang".

Tapi sebenarnya tak semudah itu nak pandai main kompang kerana permainan secara berkumpulan 10-15 orang pemain memerlukan kolaborasi untuk menjadikan bunyi yang keluar nanti harmoni dan tak berterabur.



Aku sendiri dulu saban malam pi menuntut belajar kompang kat parit.Jangan salah faham. Bukan main kompang dalam parit. Tapi dah sememangnya kat kampung aku memang banyak parit yang dijadikan nama kampung. Semua parit ada. Ada Parit Sakai, ada Parit Bakar , ada Parit Jawa . Kalau nak sebut kat sini, berpuluh parit.

Jadi aku pun saban malamlah pi belajar kompang kat rumah kawan aku tu kat area parit ... tu.

Paling best lepas habis kami berlatih,lepas tu pasti ada sedulang dua nasi ambang buat kami menjamu selera.

Berbulan belajar saban malam baru pandai hinggakan ketua kumpulan kompang tu yang aku anggap macam ayah aku jugak telah mengajak aku main sama bila ada jemputan untuk main kompang di rumah orang2 kawin .

Tapi dalam main kompang ni rumah orang kampung ni, ada juga sekali peristiwa yang menyedihkan . Kira bebudak sekarang kata "sentap"

Kalau biasanya, kalau dapat jemputan main kompang,pasti tuan rumah pengantin akan panggil dan jamu dengan nasi minyak. Dah rumah orang kawin. Pasti nasi minyak jadi hidangan wajib. Nak jadi cerita suatu hari ,kami dapat jemputan main kompang kat area Parit Bakar . Pukul 12.00 tgh kami dah bersiap "sedak" semua kompang biar tegang kulitnya. Pukul 1.00 kami dah bertolak naik motor ke rumah pennganti. Pukul 2.00 ptg kami mengarak penganting dalam panas terik dengan irigan paluan kompangg dan jidor sambil berselawat.

Siap je tanggungjawab kami, kami semua nunggu tuan rumah jemput kami makan . Ialah, tengahari dan perut tengah kosong . Nunggu kat 20-30 minit, haram tuan rumah atau wakil buat tak tahu dan buat tak nampak je.Melelah air liur tengok jemputan lain makan . Kami pun terus kemas semua alatan kompang dan jidor terus start motor dan balik. Singgahlah kami warung tepi jalan cari apa yang boleh dimakan.


OK, ni kompang dan jidor yang baru aku ambil kat kilang kompang . Banyak jugak pesanan seorang pelanggan aku . Sebenarnya sejak akhir-akhir ni aku sibuk noreh sana-sini dan jual apa yang boleh diniagakan selagi halal dan mendatangkan rezeki. Tu sebab masa aku sekarang agak terhad untuk update SCP . Kalau nak ikut banyak cerita yang aku boleh cerita kat SCP. Tapi masa tak mengizinkan laaaa ni.

Namun kalau aku free, insyallah aku akan terus menulis kat SCP berkongsi cerita dengan rakan2 maya sekalian.


0 comments:

Catat Ulasan